Sök:

Sökresultat:

333 Uppsatser om Kommunikationshjälpmedel för funktionshindrade - Sida 1 av 23

Naturvetenskaplig undervisning med funktionshindrade elever : En intervjustudie pÄ grundskolans senare Är och gymnasiet

Detta arbete Àr en intervjustudie med lÀrare och funktionshindrade elever pÄ högstadiet samt gymnasiet. Syftet med denna studie Àr att undersöka om och i sÄ fall hur lÀrarna anpassar sin undervisning till förmÄn för integration av elever med fysiska funktionshinder. Ett ytterligare syfte Àr att undersöka hur de fysiskt funktionshindrade eleverna upplever sin situation i klassen och hur vÀl de anser att dessa anpassningar, om de existerar, fungerar. Jag har personligen intervjuat lÀrare och funktionshindrade elever för att fÄ höra deras personliga erfarenheter och Äsikter i frÄgan. Detta för att fÄ en sÄ tydlig bild som möjligt av deras situation.

Anpassat boende för funktionshindrade mÀnniskor: tillÀmpning
av lag om stöd och service till vissa funktionshindrade

Hur en mÀnniska bor har stor betydelse för livskvaliteten och för möjligheterna att skapa goda levnadsvillkor. Detta Àr inte minst viktigt för personer med sÀrskilda behov. Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade reglerar rÀtten till insatser och en av dessa insatser Àr sÀrskilt boende med stöd och service. Syftet med studien var att undersöka hur tvÄ kommuner möter ansökningar om sÀrskilt boende för vuxna funktionshindrade. Genom att utföra kvalitativa intervjuer med kommunernas handikappchefer och LSS-handlÀggare, representanter för intresseorganisationer för utvecklingsstörda och psykiskt funktionshindrade ville vi fÄ en uppfattning om personer som Àr insatsberÀttigade fÄr sina behov tillgodosedda.

TioÄringars tankar om funktionshindrade barn

Avsikten med denna studie var att belysa hur funktionshindrade barn uppfattas av andra barn. Jag intervjuade tio barn i Är 4, frÄn tvÄ olika skolor. I den ena skolan gÄr flera funktionshindrade elever. Jag valde att samtala med barnen utifrÄn 6 bilder förestÀllande andra barn - 4 med olika funktionshinder och 2 utan synbara funktionshinder. De slutsatser jag tycker mig kan dra utifrÄn det material jag har, var att alla tio respondenter hade en relativt enhetlig uppfattning om hur funktionshindrade barn tÀnker och kÀnner.

LSS-insatser för psykiskt funktionshindrade: varför fÄr
fÀrre Àn berÀknat insatser?

NÀr lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS) trÀdde i kraft 1994 gav den mÀnniskor med svÄra funktionsnedsÀttningar rÀtt till hjÀlpinsatser och dÀrmed möjlighet att leva som alla andra pÄ ett delaktigt och jÀmlikt sÀtt i samhÀllet. SvÄrt psykiskt funktionshindrade som har förlorat eller har kraftigt nedsatta funktioner fick tillgÄng till LSS- insatser. NÀr LSS antogs berÀknades att 20.000-40.000 personer skulle fÄ tillgÄng till LSS-insatser. VÄren 2001 hade endast cirka 2600 personer med psykiska funktionshinder insatser enligt LSS. Syftet med studien var att identifiera vilka faktorer som ligger till grund för att fÀrre psykiskt funktionshindrade Àn berÀknat fÄr insatser enligt LSS.

Evakuering av funktionshindrade personer frÄn fartyg

Att alla mĂ€nniskor skall ha samma rĂ€ttigheter och vĂ€rde förklarades redan Ă„r 1948 av Förenade Nationerna. Idag finns det en mĂ€ngd aktörer som arbetar för ett mer jĂ€mlikt samhĂ€lle och detta Ă€r av stor betydelse inte minst för personer med olika funktionsnedsĂ€ttningar. Denna rapport granskar om samma möjligheter erbjuds för funktionshindrade, som för icke funktionshindrade vid en utrymningssituation frĂ„n fartyg.Rapporten baseras pĂ„ intervjuer och observationer som gjorts med fyra passagerarrederier, intervjuer med funktionshindrade samt pĂ„ uppgifter som tillhandahĂ„llits genom kontakt med företag och organisationer som haft anknytning till rapportens Ă€mne. Även lagar och regelverk anvĂ€ndes som fundament till denna rapport.En av rapportens mĂ„l Ă€r att fĂ„ fartygsbranschen att uppmĂ€rksamma funktionshindrades olika förutsĂ€ttningar vid en evakuering. I rapporten presenteras Ă€ven förslag om hjĂ€lpmedel som kan anvĂ€ndas för att undanröja eventuella hinder som kan uppstĂ„ vid evakuering av funktionshindrade pĂ„ fartyg.Rapportens resultat visar att funktionshindrade resenĂ€rer anser att information som förklarar de rĂ„dande förhĂ„llandena vid en eventuell nödsituation bör tillhandahĂ„llas i olika format sĂ„ att alla kan ta del av den.

Webbdesign ur ett tillgÀnglighetsperspektiv för funktionshindrade: varför utvecklas inte huvuddelen av alla webbapplikationer med anvÀndarstöd för funktionshindrade?

Utvecklingen av anvÀndargrÀnssnitt har sedan persondatorns intÄg i vÄrt samhÀlle utvecklats enormt för att i dag vara relativt vÀlutvecklade i anvÀndar- och tillgÀnglighet. TyvÀrr har inte utvecklingen av webbaserade grÀnssnitt utvecklats i samma takt och kan erbjuda funktionshindrade samma möjlighet till god anvÀndarvÀnlighet och tillgÀnglighet. Vi vill med vÄr uppsats finna nÄgra orsaker till varför det i dag inte utvecklas fler webbsidor och portaler med anvÀndarstöd för funktionshindrade. I vÄr fallstudie har vi funnit att nÄgra av orsakerna till varför inte fler webbsidor och portaler Àr mer tillgÀnglighetsanpassade Àn dagens, ligger inom omrÄden sÄsom ekonomi, ramvillkor och systemutveckling..

ITS som stöd för funktionshindrade bilförare : med fokus pÄ förarstöd och sÀkerhet

Denna rapport presenterar ett examensarbete pÄ C-nivÄ dÀr uppdragsgivaren har varit Hedemora Anpassning som bygger om och anpassar bilar för mÀnniskor med olika funktionshinder. Företaget vill i framtiden ha möjlighet att erbjuda sina kunder ITS-tjÀnster. MÄlet med arbetet har varit att undersöka hur ITS skulle kunna stödja de funktionshindrade i deras bilkörning. Syftet delades upp i tvÄ delsyften, dels kartlÀggning av vilka tjÀnster som finns och Àr under utveckling inom omrÄdet ITS ? förarstöd och sÀkerhet samt hur de skulle kunna anvÀndas/anpassas för funktionshindrade dels att göra en undersökning av vilka behov de funktionshindrade har av ITS.

Fritid för barn med funktionshinder - en studie rörande funktionshindrade barns möjligheter till en aktiv fritid

Syftet med denna uppsats var att undersöka vilka faktorer som pÄverkar funktionshindrade barn vid valet av fritidsaktivitet. Fritiden Àr en viktig del av barns liv, det Àr dÄ de umgÄs med sina kamrater och deltar i olika fritidsaktiviteter. I undersökningen intervjuas tvÄ barn med funktionshinder och tvÄ barn utan samt tvÄ tjÀnstemÀn som arbetar med frÄgor rörande barns fritid, under tvÄ av barnintervjuerna har förÀldrarna deltagit. Intervjuerna Àr i samtalsform dÀr samtalet fokuserar pÄ barns möjligheter till en aktiv fritid (nÀr en person deltar i en aktivitet pÄ ett verksamt sÀtt). Undersökningen belyser funktionshindrade barn och deras förÀldrars syn pÄ funktionshindrade barns möjligheter till en aktiv fritid.

Vilka möjligheter fÄr funktionshindrade elever att delta pÄ idrottslektionen?

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vilka möjligheter som en viss skola och idrottslÀrarna erbjuder för funktionshindrade till att delta pÄ idrottslektionerna. Studien genomfördes pÄ en skola med tvÄ funktionshindrade elever och genom kvalitativa intervjuer och observationer undersöktes deras möjligheter att delta pÄ idrottslektionerna. Den kvalitativa intervjumetoden valdes dÄ det ger stor nogrannhet i svaren och för att undersöka vilka möjligheter som skolan erbjuder funktionshindrade intervjuades rektorn pÄ skolan dÄ det Àr rektorn som vet vad skolan vÀljer att lÀgga resurserna pÄ. Skolan i frÄga lÀgger 800 000 kronor per Är pÄ specialutrustning och lÀrarstöd för funktionshindrade samt i snitt 30 000 per Är pÄ andra materiella anpassningar. Detta innebÀr dock inte att idrottshallen Àr anpassad för funktionshindrade elever dÄ det framkommer av rektorn att det finns sÄ mÄnga fel som behöver ÄtgÀrdas och Àndras i hallen sÄ att det krÀvs en stor investering och detta leder till att det inte kommer Àndras nÄgot i hallen pÄ obestÀmd tid.

Barn med funktionshinder i förskola, fritidshem och vardagsliv

Detta arbete handlar om barn med funktionshinder och deras integrering i förskola, fritidshem och vardagsliv. Med integrering menar jag hur funktionshindrade fungerar och klarar sig i vÄrt samhÀlle. Syftet med denna studie Àr att se hur en dag ser ut för barn med funktionshinder.. Detta utifrÄn en tidigare uppsats om Àmnet dÀr en flicka med Downs Syndrom följdes under en dag. Jag kommer ocksÄ att undersöka nÀr och hur integreringen av funktionshindrade i samhÀllet startade i Sverige.

Motiv till deltagande i kompetensutveckling bland vÄrdare inom omsorgen om funktionshindrade

Kompetensutveckling för de anstÀllda inom den kommunala omsorgen Àr ett Àmne som varit pÄ agendan i den offentliga debatten de senaste Ären. För ett par Är sedan genomfördes ett större kompetensutvecklingsprojekt för de anstÀllda inom verksamhetsomrÄdet omsorg om funktionshindrade i Stockholms stad. Följande studie tog sin utgÄngspunkt ur nÀmnda projekt och syftade till att undersöka vad som motiverade vÄrdare inom omsorgen om funktionshindrade att ta del av kompetensutveckling alternativt vÀlja att avstÄ. Sex personer intervjuades för studien och materialet genomgick en tematisk analys. Resultatet visade att de frÀmsta motiven till att ta del av kompetensutveckling var det personliga intresset samt att utöka sina kunskaper i yrket för att kunna utföra ett bÀttre arbete.

KartlÀggning av kompetens bland personal som arbetar med funktionshindrade barn och ungdomar

Syftet med undersökningen har varit att göra en kartlÀggning av kompetensen bland personal som arbetar med funktionshindrade barn och ungdomar i en vald kommuns LSS verksamhet. Hur ser personal pÄ sin kompetens, pÄ sina utvecklingsmöjligheter pÄ arbetsplatsen och i yrket, hur de ser pÄ sin nuvarande arbetssituation, samt hur deras tillgÄng till handledning ser ut. Med hjÀlp av en enkÀtundersökning har jag fÄtt fram vilken grundutbildning personalen har, hur de upplever sina möjligheter att utvecklas inom vÄrd och omsorgsyrket och vad som skulle behövas för att de ska fÄ tillrÀckliga utvecklingsmöjligheter pÄ sin nuvarande arbetsplats. Undersökningen visar ocksÄ att personalen ser positivt pÄ sin nuvarande arbetssituation. Samtidigt uppvisar resultatet att majoriteten av de tillfrÄgade att arbetslaget aldrig har fÄtt handledning, trots att flertalet av dem nÄgon gÄng har kÀnt ett behov av detta.

Vilka förestÀllningar pÄverkar hemtjÀnstens möte med psykiskt funktionshindrade vÄrdtagare : En kvalitativ sociologiskstudie om hemtjÀnstens möten med psyksikt funktionshindrade vÄrdtagare

Syftet med denna uppsats Àr att fördjupa förstÄelsen av de förestÀllningar om psykiskt funktionshinder som pÄverkar mötet mellan hemtjÀnstpersonal och de psykiskt funktionshindrade omsorgstagare de möter. I frÄgestÀllningen lyfter vi fram de tre teman vi önskar studera och analysera, vÄra frÄgor Àr: Vilka upplevelser/förestÀllningar finns det om psykiskt funktionshindrade omsorgstagare? Vilka förestÀllningar pÄverkar personalens förutsÀttningar för dessa möten? Hur uppfattar personalen sina förutsÀttningar att ge god omsorg till psykiskt funktionshindrade omsorgstagare? Det empiriska materialet Àr insamlat genom fokusgruppintervjuer och deltagande observation. Vi genomförde tvÄ gruppintervjuer med totalt Ätta informanter dÀr samtliga arbetar inom hemtjÀnst. NÀr vi sedan analyserade vÄrt material anvÀnde vi oss av Elias & Scotsons teori om etablerade och outsiders samt Goffmans teori om stigmatisering.

Att motverka dehydrering hos Àldre i teori och praktik

Syfte: Att kartla?gga likheter och skillnader i a?tga?rder och hja?lpmedel mot dehydrering hos a?ldre i teori och praktik.Metod: Initialt utfo?rdes litteraturstudier via universitetsbibliotekets so?ktja?nst OneSearch. Tre intervjuer utfo?rdes pa? undersko?terskor pa? gruppboende, demensboende och hemtja?nst. Dessa erbjuder en inblick i den praktiska verksamheten.Resultat: Fo?ljande faktorer av betydelse fo?r att fo?rebygga eller motverka dehydrering identifierades samsta?mmigt i litteratur och vid intervjuer: (1) kunskap om den a?ldre via dokumentation, (2) anpassning av tillva?gaga?ngssa?tt vid servering av dryck efter den a?ldres preferenser och tillsta?nd, (3) hemtrevlig miljo? med sociala interaktioner, (4) bedo?mning av va?tskeintag, va?skebalans och riskfaktorer via uppma?rksamhet, va?tskeregistrering och med hja?lp av flera andra yrkesgrupper samt med ha?nsyn till den a?ldres historik, (5) pa?minnelser (sa?rskilt vid demens) och en stor ma?ngd la?ttabsorberade drycker som intas succesivt vid diarre? och kra?kningar, (6) la?ttanva?nda och specialutformade hja?lpmedel.

I BrÀcke men inte i Solna : -En litteraturstudie om kommunala skillnader i tillÀmpningen av Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade

Den första januari 1994 infördes lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade. Ett av lagens syften var att minska de skillnader som fanns mellan olika kommuners stöd till funktionshindrade. Trots detta syfte finns det fortfarande stora skillnader mellan olika kommuner i det stöd som ges till funktionshindrade. Vissa kommuner ger upp till tio gÄnger mer stöd Àn andra kommuner. Uppsatsen baseras pÄ den litteraturstudie som jag har gjort med syftet att undersöka vad som kan pÄverka att personer med funktionshinder fÄr det stöd som de har rÀtt till.

1 NĂ€sta sida ->